Op 20 november 2014 werd BLOOMON gelanceerd, een online bloemenwinkel waar je een abonnement kunt afsluiten op iedere week, maand of tweewekelijks een verse bos bloemen die bij je wordt thuisbezorgd. Op zich denken wij: dat kun je toch afspreken met elke bloemist in de buurt, die komt het graag bezorgen en is vast en zeker ook goedkoper.. Maar toch probeert Bloomon een voet tussen de deur te krijgen bij de consument die van bloemen houdt.
Tip: Lees ook onze uitgebreide review die we schreven na een paar maanden Bloomon proberen, en ontvang een gratis vaas cadeau als je de eerste keer bestelt via deze link..
BLOOMON heeft een goed doordacht concept en een moderne en gebruiksvriendelijke website. Dat laatste ontbreekt nogal eens bij bloemisten en andere groenverkopers, dus dat kan nog wel eens doorslaggevend zijn voor het succes..
Waarom werkt Bloomon volgens de oprichters beter dan een bloemetje van de bloemist of supermarkt?
Bloomon geeft aan dat hun idee beter werkt dan een bloemetje van de bloemist omdat de bloemen vers van de kweker komen en gratis in de avonduren bezorgd worden aan huis. Dat laatste is voor de drukke consument natuurlijk wel handig, al komt die ook vaak in de supermarkt. De kwaliteit van de bloemen daar laat echter vaak te wensen over volgens de oprichters:
“Mensen vinden het vaak veel gedoe om bloemen te kopen of worden teleurgesteld door de slechte kwaliteit. Met Bloomon bezorgen wij verse bloemen ´s avonds aan huis, vlak voor het weekend. De bloemen zijn zelfs al afgesneden”, aldus Patrick Hurenkamp, oprichter en Managing Director van Bloomon. “Doordat wij de distributie zonder tussenpersoon of lokale bloemist organiseren, hebben we een kortere keten, lagere kosten en versere bloemen dan eerdere online initiatieven uit de bloemensector.”
Bloomon werkt daarnaast met een heuse bloemstylist, daardoor zijn de boeketten altijd bijzonder en passende bij het seizoen. Er worden ook vaak bijzondere bloemsoorten gebruikt die je niet bij elke bloemist vindt.
Zoals veel start-ups probeert Bloomon partijen weg te halen uit de keten en door de kortere keten kunnen er prijsvoordelen zijn en in dit geval ook versere bloemen is de claim:
Hoe werkt het en wat kost het?
Bloomon werkt met een flexibel abonnement. Op de website kunnen klanten kiezen voor het formaat van het boeket evenals de bezorgfrequentie: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. De bloemen worden op dinsdag of donderdagavond aan huis bezorgd. Het abonnement is eenvoudig te wijzigen, te pauzeren of op te zeggen.
De kosten voor een boeket van Bloomon inclusief bezorging zijn €19,95, €23,95 of €29,95 per bezorging (prijzen in 2020), afhankelijk van het formaat. Het is op de site niet duidelijk te zien of er korting is als je wekelijks een boeket ontvangt ten opzichte van bijvoorbeeld maandelijks. Tip: ontvang een 10 euro korting op je eerste bestelling als je de eerste keer BLOOMON bestelt via deze link en bekijk daar ook de actuele prijzen. Lees hier ook meer over onze eerste ervaringen met Bloomon.
Wie heeft Bloomon bedacht en wat zijn de ambities?
De oprichters van Bloomon zijn 2 doorgewinterde ex-consultants van de Boston Consulting Group en investeerder Rocket internet. Ze hebben dus ruime ervaring in de online wereld. Zij zullen deze niche ongetwijfeld slim gekozen hebben en hopen op een percentage van de omzet van de Nederlandse markt van bloemen en planten. Die bedraagt volgens de Rabobank zo’n 750 miljoen euro in 2013. Ongeveer 55% van die omzet gaat via traditionele bloemisten, de rest via tuincentra, supermarkten en bouwmarkten en ongetwijfeld ook nog steeds het tankstation.
De ambities zijn in ieder geval fors: Bloomon streeft er naar binnen twee jaar minstens 100.000 boeketten te verzenden binnen Nederland en wil met deze formule de Nederlandse bloemenmarkt veroveren. Wij nemen aan dat dit gaat om 100.000 boeketten per jaar. Dan zouden er iets meer dan 8.000 Nederlanders abonnee moeten worden op iedere maand een vers bloemetje in huis via Bloomon. Over een paar jaar willen ze 1 miljoen boeketten omgezet hebben, daarvoor zullen ze ook internationaal moeten uitbreiden. Wij zijn benieuwd of Bloomon de Groupon van de Nederlandse bloemenwereld gaat worden. Wordt vast en zeker vervolgd!
Rutger zegt
Heb het maar eens geprobeerd! Ben benieuwd.
Mathieu zegt
Tof! Benieuwd naar je ervaringen en wat je vindt van de prijs-kwaliteit verhouding