Men at meer dan bloembollen tijdens de Hongerwinter
Bloemenbollen. Bron: Pixabay.Alhoewel de Hongerwinter van 44′-45′ (onder andere) bekend staat om het eten van bloembollen, zijn er nog veel meer soorten wilde planten die werden geplukt en bereid. Dat schrijft Maarten Keulemans in de Volkskrant. Dankzij traditionele botanische kennis konden Nederlanders van onder andere dahliaknollen, zevenblad en brandnetel een maaltijd klaarmaken. Zie hier een top 10 van de meest gegeten gewassen en planten in die tijd:
Suikerbiet
Tulpenbol
Aardappelschil
Cichorei
Brandnetel
Braam
Rozebottel
Beukennootjes
Radijsloof
Walnoot
Het “Voorlichtingsbureau van den Voedselraad” verspreidde pamfletten met tips om thuis toe te passen in de keuken. ‘Dahliaknollen of tuinknollen’, maart 1945:
Dahlia. Bron: Pixabay.Gekookte dahliaknollen
De dahliaknollen zeer dun schillen of schrappen, wasschen en met weinig kokend water en zout aan de kook brengen en gaar koken of in de hooikist gaar laten worden. Kooktijd 30 a 43 minuten. Naar verkiezing kan men het kooknat binden met aangemengd aardappelmeel, bloem of een rauwe geraspte aardappel en er, als men het heeft, kerriesurrogaat of paprikapoeder of tomantenslapoeder aan toevoegen.
Botanicus Tinde van Andel doet onderzoek naar wat mensen aten tijdens de Hongerwinter. Ze kwam erachter dat men ook klaver, gladiool, zevenblad, vogelmuur en grote lisodde aten, naast suikerbiet en bloembollen. Men zette thee van de bladeren van bramen en rookte hoefblad. ‘Van vogelmuur wist ik niet eens dat je het kon eten’, zegt Van Andel.
Grote lisodde. Bron: Pixabay. Vogelmuur. Bron: Pixabay.Ook zegt Van Andel dat er veel bekend is over de Tweede Wereldoorlog en de Hongerwinter, maar weinig over botanische aspecten van die tijd. Hoe wisten mensen wat ze konden eten en welke planten kenden ze al? Voor veel mensen is het haast niet te voor te stellen om nu van wilde planten te moeten leven. Toch schijnt er in een oorlogsgebied als Syrië weer aandacht te zijn voor ‘oorlogskookboeken’. Misschien moet men, zeker tijdens 4 en 5 mei, er toch maar eens meer bij stil staan hoe makkelijk en snel je tegenwoordig aan (lekker) eten kunt komen.
1 gedachte over “Men at meer dan bloembollen tijdens de Hongerwinter”
Stella
Een tijdje geleden las ik over dahliaknollen eten. Maar een lezer waarschuwde voor giftige knollen. Je moet weten welke soorten eetbaar zijn. En welke, daar kregen we geen antwoord op. Kunt u dit uitzoeken?
Een tijdje geleden las ik over dahliaknollen eten. Maar een lezer waarschuwde voor giftige knollen. Je moet weten welke soorten eetbaar zijn. En welke, daar kregen we geen antwoord op. Kunt u dit uitzoeken?
Reacties zijn gesloten.