Vandaag kregen alle leden van de Tweede Kamer een Vingerplant aangeboden. Niet toevallig werd deze ‘Fatsia Japonica’ een paar weken terug Bureauplant van het jaar 2011, nipt voor de Graslelie en de Vriesea. De Vingerplant werd door een heuse jury gekozen als de winaar vanwege zijn luchtzuiverende kwaliteiten op kantoor en omdat ie blijkbaar zelfs in ondeskundige handen niet snel doodgaat.
Heel mooi, maar het blijft gewoon marketing natuurlijk, perfect uitgevoerd door een bureau waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord maar waarvan je de acties zeker weten kent. Zegt ‘kerstboom eruit, kamerplant erin’ je nog iets?
Het Bloemenbureau Holland heeft een paar leuke websites en campagnes zoals de site Mooi wat bloemen doen en Ik en mijn plant, de opvolger van de fameuze ‘kerstboom eruit’ actie. Komende november gaan we weer genieten van de verkiezing van de Beste Bloemensupermarkt van Nederland en in mei 2012 van de Terrasplant van het jaar 2012. Ze hebben het er maar druk mee bij het bloemenbureau. En niet voor niks, want vorig jaar leverde zoiets lulligs als de bureauplant van 2010 (de flamingoplant, wie kent hem niet) maarliefst 137 publicaties op, goed voor een oplage van 6.926.794 met een bereik van 20.776.708 lezers en een mediawaarde van 156.093 euro. En dat is precies het doel: aandacht.
Wij van Tuin&Balkon-punt-nl zien al wel het probleem dat “oplage” van websites en de waarde van doelgroepsites blijkbaar nog niet helemaal is doorgedrongen, maar dat komt vast wel goed na dit artikeltje.
Hoe dan ook: de ster van vandaag is de Vingerplant. Ik heb er geen thuis, en op mijn kantoor heb ik ze ook nog niet gezien. Kortom: ik loop dus nu al achter op de trend. Ik ga morgen even praten met de officemanager, want dat kan zo niet. Met deze info in het Bloembureau over de winnaar van 2o11 krijg ik vast wel uitgelegd waarom we allemaal aan de vingerplant moeten:
“Een jury met vertegenwoordigers uit de wetenschap en praktijk boog zich over een selectie planten om er één uit te roepen tot Bureauplant van het Jaar. De vingerplant volgt daarmee de Flamingoplant (ofwel: de Anthurium – red ) op. De Vingerplant (Fatsia japonica) dankt haar Nederlandse naam aan het handvormig blad met zeven tot elf ‘groene vingers’.
Deskundigen van Fytagoras Plant Science, het Nationaal Gezondheidsinstituut (NIGZ) en Praktijkonderzoek Plant en Omgeving (PPO/WUR) nomineerden drie luchtzuiverende planten: de Vriesea, de graslelie (Chlorophytum) en de vingerplant (Fatsia japonica). De planten werden twee maanden getest op bureaus in het midden- en kleinbedrijf evenals op thuiswerkplekken.
“Je hoeft geen groene vingers te hebben om deze bureauplant in leven te houden”, aldus juryvoorzitter Prof. dr. Bert van Duijn. “Zelfs zonder veel daglicht doet de plant het uitstekend. Daarnaast heeft de vingerplant een hoog luchtzuiverend vermogen en is er een extra psychologisch effect.”
Onderzoek in 2008 had al aangetoond dat iedereen die langer dan vier uur per dag met een beeldscherm werkt, zich aantoonbaar prettiger voelt en productiever is dankzij planten op de werkplek.” Ook bij de plantentesters was de vingerplant favoriet. “De vingerplant heeft een frisse, groene kleur met mooie, glanzende bladeren en blijft lang mooi,” aldus de meeste gebruikers.
En zoals altijd: ook deze is weer te koop op Amazon.com in een namaak versie van zijde, voor als echt ALLE planten doodgaan bij jou in de buurt.