Een tijd geleden schreven we over de lancering van BLOOMON. Een online service waar je een abonnement op bloemen kunt nemen die bij je thuis bezorgd worden. Nu geven we je onze Bloomon ervaringen in een uitgebreide review.
Je hebt waarschijnlijk allerlei vragen over hoe het werkt en de prijs en kwaliteit van de boeketten. Dat kun je hieronder lezen. Ik kan vast verklappen dat BLOOMON voor mij na drie maanden ervaring een schot in de roos is. Lees snel verder voor een uitgebreide review van mijn ervaringen met BLOOMON!
Tip: ontvang 10 euro korting op je eerste bestelling als je de eerste keer BLOOMON bestelt via deze link. Dit geldt alleen als je een abonnement bestelt, BLOOMON heeft tegenwoordig ook de mogelijkheid om losse boeketten te bestellen in de verschillende stijlen, kijk hier voor meer informatie. Een BLOOMON abonnement levert wel 6% korting per boekt op ten opzichte van er iedere maand los een bestellen.
Hier komt een stap-tot-stap review van mijn BLOOMON ervaringen:
Heldere communicatie tussen bestelling en bezorging
Je krijgt na je eerste bestelling een leuk kaartje in de bus met een bedankje voor je aanmelding. De brief bevat verder en een paar fijne tips over wat voor vaas je beter alvast in huis kunt halen. Ook de verzorging van bloemen en over hoe het abonnement verder werkt komen aan bod. Netjes en leuk!
Daarna vergeet BLOOMON ook de digitaal georiënteerde en drukke mens niet. Net als mijn tandarts stuurt ook BLOOMON een sms een dag voor de afspraak.
Wat er alleen nog aan ontbrak is dat je deze niet gelijk als reminder in je agenda kunt zetten via .ical of iets dergelijks. Ook zou het handig zijn als ze naast de sms een mailtje sturen met de exacte bezorgtijd. Als zoiets bij mij in mijn digitale agenda staat dan is de kans dat ik het vergeet nog minder groot.
Bezorgmoment kan nog iets duidelijker
Afgelopen donderdagavond (donderdag is mijn vaste bezorgdag van BLOOMON) ging dan de voordeurbel. Ik had niets gezegd over BLOOMON tegen mijn vrouw en zij deed de voordeur open. Een leuke verrassing dacht ik zo!
De bezorger vroeg echter “Heeft u bloemen besteld mevrouw?” Mijn vrouw zei “nee hoor” en bijna was hij alweer weg. Gelukkig kon ik dit vanuit de woonkamer waar ik ziek op de bank lag nog net horen en kon ik ingrijpen. Het zou beter zijn als de bezorger iets duidelijker vertelde dat het gaat om het abonnement van BLOOMON. Al had mijn vrouw in dit geval dan alsnog raar staan kijken gok ik.
Je kunt de bloemen op donderdagavond ook laten bezorgen, of op woensdag overdag of in het weekend op zaterdag tussen 8.30u en 14.00u (dit varieert ook per bezorggebied en zal weleens wijzigen).
Het voelt als meer dan alleen een bos bloemen
Dan over de bos zelf: fantastisch! Bloomon heeft sinds ik begon met mijn abonnement haar formaten gewijzigd. Het is niet meer “medium”, “large” en “extra large”, maar gewoon lekker duidelijk “small”, “medium” en “large”. Lijkt mij een verstandige keuze. Uit ervaring weet ik dat mensen zo’n woordtrucje in e-commerce alleen maar als verwarrend vinden. Het kan makkelijk verkeerde verwachtingen scheppen bij potentiële klanten.
De maat “medium” viel mij zeker niet tegen. Prachtige bloemen, en ze waren mooi geschikt. Wat ik ook leuk vond is dat er weer een kaartje bij de bos zat met duidelijke uitleg over elke bloem in het boeket. Zowel over de oorsprong als over de benodigde verzorging.
Foto’s van de bloemen van Bloomon
Dit zijn foto’s voor mijn allereerste boeket met o.a. Tantieme en Pink Charm:
Stylist Anton van Duijn -finalist SBS6 programma ‘Hollands Beste Bloemstylist’- is verantwoordelijk voor de moderne stijl zonder veel bladgroen. Ik kende hem en het programma niet, maar dit doet hij goed!
Eindoordeel voor dit abonnement op bloemen: GESCHIKT
Ik ben erg enthousiast over de bloemenservice van Bloomon. Mijn enige kritiek is dat ik zelf niet iedere week verse bloemen in huis hoef. Maar ook daar is aan gedacht. Je kunt je abonnement zo inrichten dat je 1 keer per twee weken of 1 keer per maand een boeket ontvangt. Een ander punt dat beter kan is dat je het boeket alleen ’s avonds kan laten bezorgen op donderdag. De andere optie was voor mij dinsdag overdag. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd handig uitkomt voor de werkende mens.
De prijs-kwaliteit verhouding vind ik prima. De prijs van een medium boeket is €23,95 inclusief bezorgen. Dat is zeer redelijk als ik het vergelijk met de prijs van een boeket in de gemiddelde bloemenzaak. Door de keuze voor veel lange bloemsoorten en unieke bloemsoorten is het boeket echt een feestje om te krijgen en in huis te hebben. Hij staat ook langer dan wat ik gewend ben van de plaatselijke bloemist. Wat ons betreft dus een aanrader! Ik ben erg benieuwd naar jullie Bloomon ervaringen.
Over het bedrijf BLOOMON:
Na een jaar in Nederland had Bloomon al een paar duizend abonnees naar eigen zeggen. Er werd ook al snel een miljoen dollar geïnvesteerd in het bedrijf voor expansie naar Duitsland.
Een logische stap volgens de oprichters: “Nederland staat wereldwijd bekend om de kwaliteit van haar bloemen. Veel Duitsers in de grensstreek steken regelmatig de grens over om Nederlandse bloemen in huis te halen. Dat hoeft nu niet langer. We bezorgen nu ook bij Duitse klanten ‘s avonds aan de deur”, vertelt Patrick Hurenkamp, oprichter en Managing Director van Bloomon.
“In Nederland lopen we inmiddels flink vooruit op ons ambitieuze businessplan. De Duitse bloemenmarkt is ongeveer driemaal groter dan Nederland en Duitsers besteden per inwoner het meest aan bloemen binnen de EU. Na marktonderzoek zijn we ervan overtuigd dat ook Duitsers enthousiast zijn over onze verse bloemen direct van de kweker.”
De toekomst van Bloomon: nog meer landen?
Sinds de start heeft Bloomon in ieder geval twee nieuwe investeringsrondes achter de rug. Respectievelijk 3,5 miljoen euro en 21,4 miljoen euro, er werken zo’n 80 mensen (2016). Het concept van BlOOMON zal pas winstgevend zijn als het succesvol is uitgerold in meerdere landen vermoeden wij. Dus het geld wordt gebruikt voor internationale uitbreiding en het verbeteren van de service uiteraard met o.a. een mobiele applicatie. Daar zijn we wel benieuwd naar, daarmee kun je in de toekomst ongetwijfeld nog beter je bezorgmoment plannen en je abonnement beheren. Wie weet kun je op termijn je boeket met bloemen ook wel meer personaliseren en kiezen uit een bepaald kleurpalet, zou leuk zijn!
Lees hier meer over de oprichters van Bloomon.
Updates na een paar maanden Bloomon ervaringen:
Er zijn nog wat minpuntjes die we tegenkwamen nu we BLOOMON een paar maanden ervaren hebben. We hebben nu een aantal keer meegemaakt dat bloemen die in het boeket hoorden te zitten er niet bij zaten, of dat er een bloem geknakt was. Ook hebben we 2 keer gehad dat de bloemen pas veel later dan de aangegeven tijd zijn bezorgd. Met als dieptepunt een keer om 23.00 uur ’s avonds. Dat kan beter. Gelukkig is dit wel altijd netjes opgelost door de klantenservice van BLOOMON.
Verder is het verpakkingsmateriaal veranderd. De bloemen zitten nu in een stevig karton in plaats van dun papier (zie hieronder nieuwe foto’s). Daarnaast krijg je nu niet altijd een kaartje met uitgebreide informatie over de bloemen. In plaats daarvan de beschrijving van één speciale bloem. De rest van de informatie staat op de website van Bloomon. Ze hebben dat dus wat meer gestandaardiseerd, zodat ze bij iedere abonnee hetzelfde kaartje kunnen gebruiken. En meer actuele informatie kunnen bieden denk ik. Tot slot is de website van Bloomon flink verbeterd. Ze schrijven daar en via social media nu veel meer over de bloemen die in de boeketten zitten.
Ook nieuw is dat de boeketten van BLOOMON nu los te bestellen zijn, dus niet alleen in abonnementsvorm. Als je een abonnement hebt krijg je wel 6% korting per bos, maar los bestellen heeft zeker zijn voordelen. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig mijn moeder (en anderen :-)) een mooie bos cadeau gegeven. Lees hier meer over het los bestellen van diverse soorten BLOOMON boeketten.
Actuele prijzen van Bloomon
De prijzen zijn inmiddels ook veranderd. Voor bestaande abonnees is die wijziging pas van toepassing op een later moment, maar als je dus nu een medium boeket wilt is de prijs €23,95 i.p.v. €21,95 per maand (2020). Actuele prijzen voor boeketten van BLOOMON vind je hier.
Recente foto’s van bloemen van Bloomon en het verpakkingsmateriaal:
De tips die Bloomon geeft op het verpakkingsmateriaal zijn grappig geschreven. Het zijn ook echt goede tips waardevol om te handhaven, als je wilt dat je bloemen lang blijven staan. Omdat de bloemen van Bloomon vers van de kweker komen staan ze sowieso meestal wel twee weken.
Wij zijn benieuwd: hebben jullie BLOOMON al eens geprobeerd en wat zijn jullie ervaringen? Wil je het een keer proberen? Vergeet dan niet de 10 euro korting als je de eerste keer een BLOOMON abonnement bestelt via deze link.
Later in het jaar doen we waarschijnlijk ook nog een speciale weggeefactie met BLOOMON. Houd onze nieuwsbrief in de gaten voor de aankondiging.
Eva
Vandaag voor het eerst een boeket ontvangen. De vaas erbij is leuk; helaas vind ik het bosje wat karig voor €17,95. Veel chrysant en niet erg speciaal… Denk dat ik het in de gemiddelde bloemenzaak voor minder had gekregen… Denk niet dat ik nog een keer bestel!
Mathieu
Ha Eva, helemaal met je eens mbt de kleine bos. Die heb ik ook 2x besteld maar vond ik ook wat erg minimaal. Echter de medium vind ik dan weer wel echt waar voor je geld. Daarnaast betaal ik zelf graag iets meer voor thuisbezorgen en de service er omheen, maar ga ook nog steeds graag naar de bloemenwinkel af en toe voor een zelf samengestelde bos ????
Helene
Jullie enthousiasme voelde ik ook! Maar de bezorging is zo kut dat ik vandaag toch echt ga opzeggen!
1e maand oke
2 maand ergens anders afgeleverd… maar waar?
3e maand 2u te laat afgeleverd
4e maand oke!!
5e maand niet geleverd, sms komt niet aan (is een reply op hum sms) en wordt pas na 2 wkn nabezorgd… Klacht over slechte levering leuk opgelost want ik krijg een gratis bos! De prijsverhoging werd wel nog even van mn rekening geschreven…
6e maand oke!!!!
7e maand niet geleverd… Werd ik gebeld door iemand die 1km verderop woonde, bleek de bos daar bezorgd.
Ben er wel klaar mee. Jammer want de bloemen zijn prachtig! Maar die kun je zelf ook bij de bloemenman halen!
Mathieu
@Helene dat is jammer om te horen zeg! Waar woon je, ligt het wellicht aan de locatie? Klinkt wel slordig zo, gelukkig heb ik deze ervaring in Utrecht niet: altijd netjes aangekondigd en bezorgd zoals verwacht het afgelopen jaar. En ja het is iets duurder dan de bloemist, maar daarvoor krijg je een leuke verrassing thuisbezorgd met veel liefde en gevoel voor styling samengesteld :-)
Ineke
Ik heb sinds een paar maanden een Bloomon Small-abonnement en ik ben heel tevreden! Elke maand een kadootje! Prachtige bossen vind ik het en ik herken het “veel chrysant” wat Eva schrijft helemaal niet! Ik heb er 1x 1 chrysant in gehad – verder altijd mooie speciale bloemen die wel 2 tot 3 weken staan (dankzij de verzorgingstips op de website?).
De bezorging is ook hier in Amsterdam inderdaad vaak laat tot zeer laat, maar ik ben een avondmens dus dat is nog nooit problematisch geweest :)
Froukje
Hallo Mathieu,
Mij ook via jou link aangemeld bij Bloomon.
Mijn eerste boekt (hopelijk met vaas) wordt 16 februari bezorgd l, net boor min. Verjaardag.
Jij veel plezier met het boeket!
Groeten Froukje
Mathieu
Dat is leuk Froukje, ik hoop dat het bevalt!
Justin Groot
Dit is wel een erg positieve review inclusief je response op negatieve reacties. Ben wel benieuwd welke vergoeding je hiervoor hebt gekregen en of je dat ook op je blog moet vermelden.
Mathieu
Beste Justin, dank voor je reactie en fijn dat je het artikel gelezen hebt! Mijn ervaring met Bloomon is inderdaad erg goed net als bij vele andere mensen gezien de populariteit van Bloomon en vele nieuwe klanten. Vandaar ook deze oprechte positieve recensie! Als je het artikel echt helemaal leest zie je overigens ook de negatieve aandachtspunten die aan bod komen.
Bloomon heeft een member-get-menber programma, dus daar maak ik uiteraard graag gebruik van net als alle andere Bloomon-klanten. Vandaar de gratis vaas, doe er je voordeel mee zou ik zeggen! Dit artikel is overigens geschreven al lang voor dat bestond en puur op basis van mijn ervaringen en niet in opdracht of tegen betaling geschreven. Daarvoor hebben we advertenties op de site en advertorials waar dat duidelijk bij staat vermeld zoals je kunt zien.
Heb jij soms een negatieve ervaring met Bloomon die je wilt delen? Ik zou zeggen schrijf er een mooie inhoudelijke blog of reactie over of meld het aan ze, gaan ze vast goed oplossen!
Ron Disveld
1) “vers van de kweker” is de grootste onzin die er is, komt voor 99,99% vd veiling of tussenhandel, anders zou je dagelijks tig kwekers langs moeten rijden, dat gebeurt écht niet !!!
Daarnaaast komt ’n belangrijk deel uit het buitenland (Afrika, Spanje, Israel etc..)
2) net 1 boeket ontvangen, mooie bloemen, maar veel te duur voor het geld. snap ik wel, het concept, verpakking en bezorging moeten betaals worden, waardoor je é ht geen waar voor het geld krijgt.
Ik vind (zelf mijn leven lang in de bloemenhaneel gewerkt !) het concept goed, hoop voor de eigenaar dat het aanslaat, maar voor mij is het te duur.
Brenda Bruinink
Slim concept!! Heb net via jouw link besteld. Nu krijg ik een vaas en jij gratis bloemen! Proost! Heb de link geshared, hopelijk krijg ik ook gratis bloemen ;)
Mathieu
Leuk Brenda, bedankt!
Bea diependaele
Het spijt me maar ik ben niet tevreden ivm de laatste 3 leveringen.
foute communicatie ….geen levering… een nieuw boeket beloven maar t niet leveren , ook niet de dag erop zoals telefonisch beloofd .nee, ik zal bloomon niet aanbevelen.
Mathieu
Jammer Bea, dat klinkt niet goed! Ik had dit in het begin ook in Utrecht, wellicht is de levering in België dus nog niet overal goed op orde..
Cees Pina
De bestelde bloemen zijn niet bezorgd op het door mij aangegeven adres.
Voor alle duidelijkheid, ook niet op een ander adres.
cees pina
wel betaald op 2 mei j.l. maar er niets bezorgd!!
Mathieu
Beste Cees, dit lijkt me typisch een vraag voor de klantenservice van Bloomon! https://www.bloomon.nl/contact
claartje
Mensen, haal de bloemen toch gewoon bij de bloemenman of winkel in je dorp of stad. Draai die handel niet de nek om!
Veronia
Als je daartoe niet in staat bent, is Bloomon een uitkomst!!!
Niet iedereen kan zelf naar een bloemenzaak toe.
RIA
HALLO LIEVE MENSEN,IK HEB MIJN 1E BOS 1,5 WEEK GELEDEN GEKREGEN.
IK VIND HEM GEWELDIG,EN HIJ STAAT ECHT LANGER DAN 2 WEKEN.
IK HEB WEL NAUWKEURIG GEDAAN WAT ZE VERWACHTEN OM DE BLOEMEN LANG TE HOUDEN.
DAT VERGT GEWOON EEN BEETJE TIJD.
KIJK UIT NAAR MIJN 2E BOS …
Cindy
Ik heb net een workshop gevolgd van Bloomon. Heel duidelijke info over hoe en wat je doet als de bloemen geleverd worden en heel nuttige tips om de bloemen tot een mooi boeket te schikken. We kregen daar ook de mogelijkheid om in te schrijven. Heb eerst veel info gevraagd en ik vind het een heel flexibel systeem (als ze alles waarmaken wat ze beloven). Ik zou via mijn account zelf mijn leveringsdata kunnen aangeven. Ik kreeg er de vaas bij, een bloomon totebag, een bloomonhanddoekje en een mesje om de bloemen te snijden. En natuurlijk de bloemen. Al nieuwsgierig naar de eerste levering
John Mola
Ik heb een paar vaasje mogen bekijken omdat ik zelf uit de bloemenhandel kom. Het is je reinste oplichting ! 90% van de bloemen is import uit Kenia, Etiopie etc.. er is maar een heel klein deel aan doodmateriaal zoals anjers , chrysanten die uit NL komen. Wel slimme aanpak , heel veel mensen trappen er blind in. Er komt geen bloem vers van de kweker. Ze kopen alle A2 import en doorslag op de veiling of bij een grote importeur. Wat veel mensen niet weten is dat wanneer je zijtakken of blad weghaalt de bloem optimaal water krijgt en langer houdbaar is. Aan de andere kant wemelt het van de botrytus en pesticides die in Afrika niet verboden zijn , maar in de EU wel. Laat er een BIJ of Wesp op los en die overleeft het niet. De vraag is of Bloomon zich niet ophoud met malafide uitzendbureaus waar vaak poolse werknemers niet volgens de richtlijnen verloont worden.
Het is jammer voor de investeerders hooguit 1 @ 2 jaar zwaai zwaai. zusterbedrijf Hello Fresh ging naar de beurs en zodra Bloomon een omzet ratio heeft bereikt gaan zij ook naar de beurs , niet dat ze lang zullen bestaan , maar dat is het enige doel wat deze heren hebben. Ik geef ze geen ongelijk als mensen in dit concept trappen prima toch. In de Duitsland krijgen ze geen poot van de grond en in Engeland ook niet. Duitser willen een natuurlijk vers product en geen pesticide pakketje. Wat de positieve reactie betreft, dit is niet te controleren of deze niet van vrienden of familie zijn.
Laat ze eerst traceerbaarheid aantonen , mensen willen geen pesticide kwekerij in hun huis. Zolang ze geen protocollen uitvoeren mbt hygiene productveiligheid erkende keurmeesters of phytosanitaire keuring uitvoeren zijn ze gewoon een digitale bloemenstal , overigens kopen de meeste bloemenstallen wel veel van hun producten direct bij vaste kwekers en is de kans op bloemenziektes vrij klein omdat in de EU bestrijdingsmiddels zoals pesticide verboden zijn.
Dit was overigens het laaste rondje om de mand vol te laten lopen met euros als ze dan niet het beoogde effect hebben benaderd gaat de stekker eruit.
Bij de Appie en Jumbo etc zijn de bloemen beter en goedkoper , die controleren wel op bestrijdingsmiddelen en bloemenziektes.
het mooiste is dat er geen een kennis heeft van bloemen bij Bloomon! Als dit zo was hadden ze allang kwaliteits/ retail protocollen opgesteld o.a. Duurzaamheid , MVO ..
Ik lees ook overal zgn tips die flauwekul aan inhoud hebben! Als ik niet beter wist zou ik er ook intuinen.
Agnes
Voor ons kantoor hebben wij een aantal keren met tussenpozen een Large boeket besteld. Het is een leuk concept je betaald voor de service dat ze de bos aan je deur komen brengen. Maar na een paar bossen deel ik wel bovenstaande mening. Het zijn veel goedkope en simpele bloemen die opgeleukt worden met een tak een kaartje een leuk verhaaltje.
De laatste bos had een geknakte bloem en was bijna identiek aan de voorlaatste. Ik kreeg als compensatie 50% korting op mijn volgende bestelling. Deze werd vandaag bezorgd en wat bleek een Medium bos ipv Large. Goeie grap die korting. Ik heb nu gelijk opgezegd en bestel nooit meer bij Bloomon. Ik zie ook wel dat dit goedkope kweekbloemen zijn.
Er zit geen ziel in de bos het wordt ff snel bij je thuis afgeleverd door iemand die het niets interesseert alsof hij een pizza komt brengen.
Wij hebben het ervaren en trekken onze conclusie.
Leuk maar de moeite niet waard. Koop liever bij de bloemist op de hoek, houdt het straatbeeld ook levendiger.
Met bloemige groet uit Den Haag